September 2015 - Maj 2016

Under hösten, vinter och våren hade jag rehabbehandling två gånger i veckan på Rosenlunds sjukhus på Södermalm. En timme i veckan hade jag vattengympa i grupp tillsammans med fyra, fem karlar och ett femtontal kvinnor. Bassängen var måttligt djup och vattnet är 32 grader varmt. En timme i veckan hade jag individuell träning i grupp med en fysioterapeut. Det handlade om träningscykling, träning vid olika maskiner som ska stärka muskler i armar och ben, balansövningar vid barr och övningar på matta. Under vintern ökade min styrka i armar och ben väsentligt.
Bassängträning kunde genomföras på Rosenlunds sjukhus och även gymträning,

Eva följde mig till träningen i början. Då tog jag mig till träningen med kollektivtrafik och kryckkäpp. Men det fanns ingen kort och snabb förbindelse, utan ganska snart övergick vi till att promenera dit, en sträcka på ca 500 m. Ganska snart klarade jag att gå dit själv, fortfarande med stöd av en kryckkäpp. När vintern kom skaffade vi en nedfällbar isdubb till käppen.
Jag återupptog min konstnärliga verksamhet under vintern och var 2-3 dagar i veckan i en hyrd konstnärsateljé i Vasastan. Jag blev ganska produktiv och gjorde under vintern omkring 25 större eller mindre akrylmålningar. Arbetet med penseln var en finmotorisk utmaning eftersom jag fortfarande var lite darrhänt.
Jag fick ett uppdrag inom min yrkesmässiga verksamhet, nämligen att delta i en referensgrupp, läsa texter mm. Vi träffades då och då på Östermalm, dit jag tog mig själv med kryckkäppen.
I april, under en kortare vistelse på Gotland, prövade jag att köra på den egna gårdsplanen. Jag satte mig bakom ratten och prövade. Händerna var tillräckligt återställda, men var fötterna det också? I högerfoten hade jag besvär att lyfta fotsulan, men det gick att kompensera genom att lyfta litet på benet. Jag körde till en grannes gårdsbutik, en sträcka på kanske 300 meter. Det gick bra. Jag körde sedan lite längre ärenden och det gick också bra. Jag var lite ringrostig, men den gamla körvanan fanns kvar. Jag har ju haft körkort i 50 år. Det gick över förväntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar